måndag 29 september 2014

Kontanthantering

Vi har varit bortkopplade från världen utanför vår kenyanska bebisbubbla sedan i lördags då vår internettillgång plötsligt slocknade. (Vi beklagar att några nära hann börja bekymra sig - i nödfall kan ni alltid nå oss på våra svenska mobiltelefonnummer.) Precis som för våra lokala telefonabonnemang och, än så länge, för vår lägenhetshyra krävs för vår internetuppkoppling regelbundna fysiska besök och betalning i kontanter hos leverantören. Instanser som dessa har i Kenya stängt på söndagar så vi fick snällt invänta vardagen för att åter bli online. Samma betalningsprocedur ingår när vi bokar hotellrum eller safariutflykter - för att bekräfta bokningen förväntas vi dyka upp med en tjock bunt sedlar. Eftersom tid för ovanlighetens skull inte är vår bristvara bekymrar vi oss inte nämnvärt för ärenden åt olika håll, värre är det med pengarna. Idag tog vi oss till en bankomat, gjorde fyra maxuttag på sammanlagt 160 000 KES vilket gav oss en bunt på 160 sedlar till hyra, fyra kommande besökares hotellrumsdeposition, internet och veckans övriga utlägg. Därefter tog vi kontanterna raka spåret till dem som skulle ha dem. Så omständligt, onödigt och dumt! Vi uppskattar att i vanliga fall bo i ett land där det fungerar utmärkt att betala med kort, via internet eller Swish.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar